vrijdag 20 april 2012

Controleren en handhaven bij regels?

De vraag:
Als de school regels opstelt over het gebruik van sociale media, hoe voorkom je dan dat je voortdurend alleen maar aan het controleren en handhaven bent?


Onze gedachten daarover::
Wij vonden de vraag wel een beetje suggestief. Deze leidt het antwoord een beetje in de richting van ons antwoord. Wij zijn ons daar echter van bewust en zijn niet vanwege de vraagstelling op onderstaand antwoord uitgekomen, maar uit eigen overtuiging.

De vraag is of je wel zoveel moet reguleren. Door algemene regels te stellen dwing je de student om zelf na te denken over waar de grenzen liggen. Verwijzen dus naar algemene normen en waarden. Door allerlei zaken expliciet te noemen daag je de student uit om situaties/gevallen te bedenken waar de regel niet op van toepassing is. Daardoor ontstaat er een soort spiraal met steeds strengere regels om telkens weer de gaten die de studenten in de regel hebben gevonden te dichten. En dan ben je uiteindelijk alleen nog maar met deze regeltjes bezig, hetgeen de sfeer niet ten goede komt.

Veel regels dwingt ook tot handhaven. kun je niet handhaven dan zijn de regels een dode letter en hebben geen zin. We hebben als mediathecarissen natuurlijk wel een rol bij bewustmaking m.b.t. deze regels. Uitleggen waarom deze regels er zijn kan er aan bijdragen dat ze beter nageleefd worden. Ook aandacht hiervoor in de mediawijsheidslessen dragen bij aan die bewustmaking van de regels m.b.t. het gebruik van social media.


Workshop ronde 2, Tafel Z

1 opmerking:

  1. Als aanvulling op dit onderwerp is ook de blogpost van Trendmatcher hierover (Social media: gebruik je gezond verstand - http://www.trendmatcher.nl/2012/04/social-media-gebruik-je-gezond-verstand.html - interessant.

    BeantwoordenVerwijderen